• Home
  • Povinnosti
  • Hrá vo vašej predajni či podniku hudba? Musíte platiť poplatky

Hrá vo vašej predajni či podniku hudba? Musíte platiť poplatky

By on 20 júla, 2021 0 760 Views

Asi najjednoduchší a najefektívnejší spôsob, ako zákazníkom spríjemniť čas strávený vo vašej prevádzke, je púšťanie hudby. Správnou voľbou žánru dokážete navodiť atmosféru, ktorá spraví z návštevy vášho podniku lepší zážitok. Ak si ale myslíte, že vám stačí kúpiť reproduktor a pustiť playlist zo Spotify, ste na omyle.

alt: reproduktory zdroj: pexels.com

Koncesionárske poplatky

Mnohí podnikatelia si nesprávne myslia, že na púšťanie hudby v ich prevádzke stačí platiť koncesionárske poplatky. Ide o úhrady za služby poskytované verejnosti Rozhlasom a Televíziou Slovenska. Vy, ako podnikateľ, máte povinnosť platiť ich len v prípade, že zamestnávate viac ako dvoch zamestnancov pracovným pomerom založenom na zmluve (brigádnik sa nepočíta). Koncesionárske poplatky musíte platiť bez ohľadu na to, či služby RTVS využívate alebo nie.

Autorské odmeny

Ak plánujete verejne prehrávať hudbu, musíte popri koncesionárskych poplatkoch platiť aj poplatky autorské, ktoré nesúvisia s využívaním rozhlasových služieb, ale slúžia ako odmeny pre autorov a vydavateľov. Pri každom prehratí skladby získava jej autor nárok na malú sumu peňazí. Samozrejme, nie je reálne, aby ste každému interpretovi platili zvlášť. Preto vznikli spoločnosti zamerané na ochranu autorských práv, známe aj ako kolektívni správcovia.

Na púšťanie hudby v bare, reštaurácii, predajni, čakárni, kúpalisku, hoteli alebo kdekoľvek na verejnosti, musíte mať licenciu od kolektívneho správcu. Poplatky za hudbu na Slovensku rieši Slovenský ochranný zväz autorský pre práva k hudobným dielam (SOZA). Táto spoločnosť zabezpečuje, že umelci dostanú zaplatené za prehrávanie ich hudby na verejnosti.

Odkiaľ púšťať hudbu?

Už máte zaplatené koncesionárske poplatky, kúpili ste si licenciu od SOZA a rozmýšľate, odkiaľ vlastne budete hudbu prehrávať. V dnešnej dobe sú veľmi populárne streamovacie platformy, ako Spotify, Apple Music či YouTube. Ak by ste ale chceli ich služby využiť na ozvučenie verejných priestorov, porušovali by ste ich obchodné podmienky.

Pri registrácii na spomínaných platformách musíte súhlasiť s podmienkami používania. V nich sa okrem iného spomína aj prehrávanie hudby na verejnosti. Bohužiaľ, iba v zmysle úplného zákazu. Jedna možnosť je verejne dostupné rádio, ktoré môžete oficiálne využívať vďaka koncesionárskym poplatkom. Ak vám rádio nevyhovuje, budete musieť hľadať inú alternatívu.

Rada odborníka

Okrem žánru na zákazníkov silno vplýva aj hlasitosť hudby. Musíte ju preto v priebehu dňa meniť podľa počtu ľudí v prevádzke. Ak bude príliš potichu, pôsobí to dojmom, že sa chystáte zatvoriť. Naopak, malé pridanie hlasitosti dá zákazníkom vedieť, že sa nikam nemusia ponáhľať.

Hudba pre podnikateľov

Ako majiteľ podniku chcete mať určite kontrolu nad tým, aká hudba bude znieť z vašej prevádzky. Mnohí podnikatelia sa preto priklonili k službám špeciálne určeným na prehrávanie hudby v podnikoch.

Táto služba je často spojená s malým zariadením, ktoré nemá žiadne ovládacie prvky. Stači, ak ho napojíte na audio systém v prevádzke a internet. Všetko ostatné sa ovláda prostredníctvom aplikácie v mobile, čo vám umožňuje prevziať kompletnú kontrolu nad hudbou vo vašom podniku. Nebudete sa musieť báť toho, že by netradičný hudobný vkus jedného z vašich zamestnancov odpudzoval vašich zákazníkov a znižoval obraty.

Ak máte viacero prevádzok, môžete do každej umiestniť rovnaké zariadenie a vytvoriť si vlastnú „hudobnú sieť“. Vaše priestory budú ozvučené jednotne a prípadné zmeny urobíte niekoľkými kliknutiami v mobile.

zdroj: pexels.com

Záver

Prehrávanie hudby na verejnosti je v podstate jednoduchá záležitosť. Koncesionárske poplatky už asi každopádne platíte a vybavenie licencie u SOZA nie je nič zložité. Potom si už stačí len vybrať službu na púšťanie hudby a svojim zákazníkom aj zamestnancom môžete výrazne spríjemniť pobyt vo vašich prevádzkach.