Ako nahrať podcast, ktorý zaujme?

By on 27 septembra, 2023 0 891 Views

Rozhovory s inšpiratívnymi ľuďmi, množstvo zaujímavých informácií a pútavé spracovanie do zvukovej stopy alebo videa. Návštevníci internetu práve pre tieto vlastnosti podcasty často vyhľadávajú. Aby ste nimi mohli zaujať aj vy, pri ich tvorbe je vhodné dodržať niekoľko pravidiel.

Čo je podcast a prečo je táto forma populárna?

Podcast je nahrávka, pričom môže ísť o audio aj video s možnosťou počúvania cez internet. Množstvo podcastov je k dispozícii na rôznych platformách. Na Slovensku sú najznámejšími Podmaz, Slovenské podcasty či Spotify.

Podcasty sú spracované do formy, ktorej sledovanie nevyžaduje čítanie, ľudia si ich preto radi pustia počas pauzy v práci, cestou v aute, v MHD alebo pri domácich činnostiach. Ich popularita zároveň dáva možnosť spoločnostiam využiť podcasty ako jeden z nástrojov na budovanie značky a získavanie nových zákazníkov.

Ako nahrať podcast, ktorým zaujmete

Nahrávanie podcastu vyžaduje čas. Ak je to možné, jeho tvorbe by sa mal venovať viac ako jeden človek. Vhodné je zostaviť tím, v ktorom budú špecialisti z viacerých oblastí. Napríklad, úspešný podcast Životozprávy tvoria spolu moderátor, fotograf, kameraman, zvukár a produkčný. Spolupracovať môžete aj s ďalšími pracovníkmi vašej spoločnosti, SEO špecialistom, grafikom a inými.

1. Definujte svoj cieľ

Podcast nevzniká počas nahrávania. Ako prvé si stanovte, aký cieľ chcete dosiahnuť. Prečo vlastne chcete podcasty tvoriť? Čo by mali priniesť vašej spoločnosti? Je to vzdelávanie súčasných zákazníkov, získavanie nových, udržiavanie vzťahov s obchodnými partnermi alebo ich chcete na vašej stránke uverejňovať ako platený obsah?

2. Kvalitné informácie a pútavé témy

V podcastoch by ste sa mali zaoberať témami, ktoré spĺňajú niekoľko kritérií:

  • súvisia s oblasťou vášho podnikania,
  • oslovia konkrétnu cieľovú skupinu,
  • mali by zaujímať aj vás, čo vám pomôže spracovať ich naozaj zaujímavo,
  • mali by poskytnúť kvalitné informácie.

3. Názov je dôležitý

Názov podcastu je ako názov knihy či článku, ktoré dokážu zaujať aj v záplave informácií na internete. Mal by byť:

  • výstižný,
  • ľahko zapamätateľný a vysloviteľný,
  • originálny, aby vás odlíšil od konkurencie,
  • mal by mať dostatočne vysokú hľadanosť vo vyhľadávačoch.

4. Navrhnite vizuál

Vizuál podcastu by vás mal odlíšiť, preto je dobré pracovať s firemnou identitou. Takýmto spôsobom sa ľuďom ľahko spojí s inými prvkami, podľa ktorých si pamätajú vašu značku.

5. Upútajte od prvej sekundy

Originálnym prvkom, ktorý budete používať len vy, sa môže stať krátka, pútavá znelka, ktorú si ľudia ľahko zapamätajú. Mali by v nej vždy zaznieť tiež názov podcastu aj značky.

6. Príprava obsahu

Nahrávanie prinesie očakávaný výsledok, ak si vopred pripravíte scenár alebo aspoň základnú osnovu. Všetci zúčastnení by mali mať k dispozícii poznámky k jednotlivým bodom. Vopred by mal byť známy tiež zoznam hostí, dátum a presný čas nahrávania.

Povrchnosť a priveľa podrobností? Nájdite tú správnu dĺžku

Každá téma je iná, preto môžu mať podcasty rôznu dĺžku. Dôležité je však myslieť na to, aby ste poskytli naozaj kvalitné a zaujímané počúvanie. Témou nie je vhodné priveľmi preletieť ani ju umelo naťahovať zachádzaním do podrobností, ktoré takmer nikoho nezaujímajú. Stanoviť ideálnu dĺžku vám môžu aj štatistiky počúvanosti. Najviac vyhľadávanými sú podcasty s dĺžkou 20 – 40 minút.

Pravidelnosť udržiava pozornosť publika

Stabilný okruh poslucháčov vám pomôže získať pravidelné nahrávanie podcastov. Vhodné sú intervaly 3 – 7 alebo 8 – 14 dní.

Kvalita výstupu a práca s nimi

Podcasty je vhodné nahrávať kvalitnou technikou. Ak ju nemáte, využiť sa dajú služby profesionálneho štúdia. Hotový výstup z nahrávania, ktorý prešiel strihaním, môžete uverejniť na niektorej z podcast platforiem.

Pokiaľ to s nahrávaním a jeho pravidelnosťou myslíte vážne, využiť môžete aj vlastný priestor, ako to robí internetová lekáreň Pilulka. Jej podcast Životozprávy nájdete aj na stránke lekárne https://www.pilulka.sk/.

Ak nahráte video, ideálnym miestom na uverejnenie je váš YouTube kanál. Zostrihaním sa z neho dajú vytvoriť krátke teasers. Tie potom môžete pridať na Facebook aj Instagram.

Podcast Životozprávy o zdraví a ešte viac

Zaujímaví hostia a témy, ktoré vám zodpovedajú na mnohé otázky nielen z oblasti zdravia. Podcast Životozprávy ocenia ľudia, ktorých trápi obezita aj ženy, ktorým záleží na kráse ich pleti a vlasov. Nechýbajú témy o rôznych zdravotných problémoch a spôsoboch prevencie.