- Home
- Rady a tipy
- Podnikový environmentálny manažment: Zelená cesta k úspechu?
Podnikový environmentálny manažment: Zelená cesta k úspechu?
Ignorovať svoju zodpovednosť voči životnému prostrediu dnes už podnikateľské subjekty len tak ľahko u nás nemôžu. Napriek tomu, že mnohí stále veria, že „zelená“ politika je len módnym trendom, štúdie ukazujú, že podnikový environmentálny manažment môže byť prospešný nielen pre prírodu, ale aj samotné spoločnosti.
Čo je podnikový environmentálny manažment?
Špeciálne environmentálne manažérstvo predstavuje systematický prístup na zlepšenie environmentálneho výkon podniku. Od šetrenia energie, cez znižovanie odpadu, až po efektívnejšie využívanie surovín – všetky tieto aktivity sú súčasťou PEM. Našťastie, nejde o žiadnu novinku, ktorú by podniky práve teraz objavili. Už v 90. rokoch sa začali vytvárať jeho prvé systémy, ktoré mali firmy pripraviť na budúcnosť.
Skvelým príkladom je napríklad ISO 14001, ktorý podniky zaväzuje k znižovaniu environmentálnych dopadov, pričom nejde len o to, že si do recepcie dáte pár kvetináčov s recyklovateľnými papiermi. Tento systém vyžaduje reálny prístup, kde sa analyzujú riziká, stanovujú ciele a podnik systematicky pracuje na zlepšovaní svojich environmentálnych výsledkov.
Keď sa stretáva ekonomika a ekológia
Firmy, ktoré prijali „zelené“ praktiky, dosahujú dlhodobo vyššiu ziskovosť. A prečo? Pretože optimalizáciou spotreby zdrojov, znižovaním odpadu a implementáciou efektívnejších procesov šetria náklady rovnako dobre ako elektromotory Siemens životné prostredie.
Zlepšuje sa tým aj povesť spoločnosti na trhu, pretože dnešní zákazníci si čoraz viac vážia firmy, ktoré sa starajú o životné prostredie, a teda aj ich blaho a budúcnosť. Až 88 % spotrebiteľov tvrdí, že sú ochotní podporiť ekologicky zodpovedné značky. Navyše, sú ochotní za tieto produkty aj viac zaplatiť. Takže áno, firmy, ktoré idú „zeleno“, doslova zarobia na tom, že myslia na planétu.
Výzvy na ceste k udržateľnosti
Aj keď to znie ako výhra, ani zavádzanie environmentálneho manažmentu nie je bez výziev. Prvou z nich je zmena myslenia. Vytvorenie nových procesov, investovanie do ekologických technológií či vzdelávanie zamestnancov si vyžaduje čas a financie. Rôzne programy Európskej únie a štátu ale ponúkajú finančné podpory a granty pre podniky, ktoré chcú zlepšiť svoje environmentálne výsledky.
Ďalšou výzvou môže byť prepojenie ekológie s celkovou stratégiou firmy. Ak manažéri vnímajú tento systém len ako povinnosť alebo „nutné zlo“, tak nebude fungovať.
Je to pomerne zložitá téma, no dôležité v nej je, že ak ste podnikateľ, ktorý ešte váha, či sa vydať touto cestou, odpoveď je jasná: Zelená sa oplatí – a nielen planéte, ale aj vašej firme!
Zdroj obrázka: MarutStudio/adobe.stock.com