• Home
  • Zaujímavosti
  • Predaj sporákov na tuhé palivo sa strojnásobil: Energetická kríza mení správanie zákazníkov

Predaj sporákov na tuhé palivo sa strojnásobil: Energetická kríza mení správanie zákazníkov

By on 7 novembra, 2022 0 585 Views

Koronavírusové opatrenia sú preč a ukazuje sa, že v e-commerce dochádza k výraznému zlepšeniu. V medziročnom porovnaní síce neprišlo k žiadnym divom, no oproti predošlému prepadu nastal pozitívny trend rastu, čo je prísľubom do ďalšieho obdobia. Výkon e-commerce do veľkej miery zasiahla aktuálna vojna na Ukrajine, ktorá sa spája s energetickou krízou a nepochybne má tiež vplyv plošný nárast cien.

Na Slovensku skončil obrat e-commerce druhého kvartálu 11 % pod úrovňou oproti minulému roku. Na českom trhu to bolo o 9 % menej oproti minulému roku. Napriek tomu mesiace druhého štvrťroku ukázali z pohľadu vývoja pozitívny trend. CEO CEE Heureka Group pre regióny Tomáš Braverman uviedol, že medziročný pokles zodpovedá tomu, aká je aktuálna spoločenská situácia. „Zlepšenie medziročného vývoja v porovnaní s prvým kvartálom sme čakali, neporovnávame už mesiace, kedy boli kamenné obchody zatvorené. Na druhú stranu, do našej chuti a ochoty utrácať peniaze výrazne zasiahla vojna na Ukrajine a plošne rastúce ceny.“ Taktiež platí, že čím bližšie k Ukrajine je trh situovaný, tým je vyššia tendencia šetriť.

„Energetická kríza“ vystrelila špecifické kategórie

Spotrebitelia sa učia cez internet nakupovať naozaj takmer všetko. Druhý štvrťrok aj s ohľadom na situáciu na Ukrajine ukazuje, že energetická samostatnosť je trendom nielen v politike, ale aj medzi spotrebiteľmi. Medziročne vzrástli rapídne kategórie, ako variče (353 %), sporáky na tuhé palivo (312 %), krby (330 %) a vrátila sa aj chuť cestovať. Cestovné kufre vzrástli o približne 150 %. Nečakane zaznamenali rapídny nárast 3D tlačiarne, ktoré medziročne vystrelili o 1 276 %.

Za uplynulý rok sa ľudia na internete naučili nakupovať napríklad skleníky, pergoly, ale aj bicykle, ktorých nákup bol kedysi na internete skôr raritou. V ďalšom období sa dá očakávať, že populárne budú kategórie s prislúchajúcim príslušenstvom – pásové píly, kotle či krby. Dariť sa podľa očakávaní bude v ďalšom období aj príslušenstvu zo segmentov dom a záhrada, hobby a vybavenie a nepochybne aj vybraným športovým kategóriám.

Výrazný pokles v druhom kvartáli oproti minulému roku zaznamenali populárne kolieskové korčule (-65 %), bicykle (-60 %), športtestery (-60 %) a taktiež výčapné zariadenia (-68 %). Dlhodobo klesá aj podiel elektroniky alebo bielej techniky a veľkých spotrebičov. Ľudia totiž nepotrebujú chladničky, umývačky riadu či televízory obmieňať príliš často. Dáta tiež ukázali, že pokles je spôsobený konkurenciou a rozširovaním sortimentu e-shopov.

Priemerná hodnota objednávky vzrástla

Český e-commerce ukázal, že nákup finančne nákladnejších produktov sa prejavil aj na náraste priemernej ceny objednávky. Oproti minulému obdobiu vzrástla o 120 korún na 1 510 korún. Na náraste ceny sa prejavila do istej miery aj inflácia.

Spokojnosť zákazníkov s e-shopmi si drží solídnu úroveň aj napriek tomu, že obraty medziročne klesli a nedosiahli také objemy. Spokojnosť zákazníkov je na úrovni 95,6 %. Podľa Tomáša Bravermana dokazuje toto číslo, že trh v tomto regióne je extrémne vyspelý. Zákazníci sú ochotní na internete nakupovať a k predajcom sa vracajú aj preto, že e-shopy si držia vysokú kvalitu.

Zdroje:

https://heureka.group/cz-cs/

https://www.testmagazin.sk/