• Home
  • Rady a tipy
  • Živnosť, eseročka, podnikateľský úver. Ako začať podnikať v stavebníctve?

Živnosť, eseročka, podnikateľský úver. Ako začať podnikať v stavebníctve?

By on 8 novembra, 2022 0 2867 Views

Ak vaším snom je podnikanie v oblasti stavebníctva, ale neviete, ako začať, tento článok je presne pre vás. Dozviete sa, aké výhody má stavebná živnosť, čo by ste mali vedieť pred založením spoločnosti s ručením obmedzeným, prezradíme vám aj možnosti podnikateľského úveru a dôležitosť budovania vzťahov už od samého začiatku podnikania.

Živnosť na stavebné práce

Je pravda, že k založeniu živnosti na stavebné práce nepotrebujete nutne aj ukončené vzdelanie, dokonca ani prax. Pre mnohých je to dobrá správa, no pred impulzívnym rozhodnutím si premyslite, či sa v danej oblasti naozaj dostatočne vyznáte, či disponujete takými zručnosťami a schopnosťami, ktoré budú zárukou dôveryhodnosti vašej firmy. Aktuálnosť a perfektná orientácia v sortimente súčasných moderných stavebných nástrojov by mala byť taktiež samozrejmosťou.

Ak ste presvedčení o tom, že dokážete ponúknuť adekvátnu kvalitu, resp. sa rozhodnete pre ďalšie vzdelávanie, tak už si len vyberte, ktorá z voľných živností vám bude najviac vyhovovať. V oblasti stavebníctva sú to nasledovné:

  • stavebné cenárstvo,
    • prípravné práce k realizácii stavieb (napríklad montáž a demontáž lešenia, demolačné práce, výpomoc atď.),
    • uskutočňovanie stavieb a ich zmien (avšak s garantovaním stavbyvedúceho),
    • dokončovacie stavebné práce pri realizácii exteriéru a interiéru, okrem remeselných živností (napríklad maliarske práce, montáž okien, markízy, žalúzií atď.)
  • zhotovovanie mozaikových obrazov.

Druhú skupinu predstavujú tzv. remeselné živnosti. Vzťahujú sa na tie stavebné práce, ktoré si vyžadujú vzdelanie a prax. Musíte sa vedieť preukázať napríklad výučným listom, vysvedčením o maturite na odbornej škole, dokladom o vykonaní najmenej desaťročnej praxe nie starším ako 3 roky atď.

Založenie firmy ako právnická osoba

Ak sa rozhodnete pre podnikanie ako právnická osoba, máte rôzne možnosti. Typy obchodných spoločností na Slovensku sú nasledovné:

  • spoločnosť s ručením obmedzeným (s.r.o.),
  • verejná obchodná spoločnosť (v.o.s.), 
  • komanditná spoločnosť (k.s.), 
  • akciová spoločnosť (a.s.),
  • jednoduchá spoločnosť na akcie (j.s.a.).

Podmienky sa jemne alebo viac líšia, a to najmä z hľadiska ručenia, základného imania a minimálneho vkladu alebo spôsobu zdaňovania zisku. Najpreferovanejšou formou je „eseročka“, čiže spoločnosť s ručením obmedzeným. 

Finančné zdroje pre začínajúcich podnikateľov

Pre mnohých podnikania chtivých v oblasti stavebníctva rozhodujúcim faktorom pri výbere medzi živnosťou a spoločnosťou s ručeným obmedzením je nutnosť minimálneho vkladu. V prípade živnosti nemusíte disponovať žiadnymi finančnými prostriedkami. Pri s.r.o. však jednu z podmienok založenia predstavuje minimálny vklad vo výške 5000 EUR. Mali by ste vedieť, že aj keď nemáte žiadne úspory, zároveň nemáte ani žiadne dlhy, neznamená to, že jedinou vašou možnosťou je vybrať sa smerom živnosti. 

Internetový portál Financer.sk zameraný na porovnávanie finančných produktov uvádza 6 rôznych možností, ako získať financie, ak ste začínajúcim podnikateľom. Za najvýhodnejšiu alternatívu považuje príspevok na podnikanie z Úradu práce. Širokú škálu možností predstavuje aj podnikateľský úver na čokoľvek, prostredníctvom ktorého sa viete dostať k sume až do výšky 30 000 €. Ďalšie 4 druhy úveru nájdete na stránke Financer.sk. 

Budovanie vzťahov

Pokiaľ disponujete odbornými znalosťami, je to základ úspechu. No do cieľa sa len ťažko dostanete bez vedomého budovania vzťahov – rovnako s partnermi ako so zákazníkmi. Predstavte si to tak, že vaša odbornosť je karoséria auta, pričom kontakty a vzťahy predstavujú kolesá. Dopravný prostriedok nebude fungovať, pokiaľ ktorýkoľvek z týchto 2 elementov chýba. 

Zákaznícku základňu začnite budovať strategickým plánovaním starostlivosti. V dnešnej dobe naozaj nestačí predávať, mali by ste disponovať nejakým „plusom“, napríklad odborným blogom, pravidelným posielaním newsletter alebo poskytovaním osobného poradenstva. Kreativite sa medze nekladú, pričom neváhajte využiť služby reklamných agentúr alebo marketingových poradcov. 

Čo sa týka partnerských spoločností, zamerajte sa na tie, ktoré dôveryhodne fungujú v akejkoľvek oblasti spojenej so stavebníctvom už dlhodobo. Dobrým príkladom je internetový obchod Farlesk. Firma zameraná na maliarske a natieračské potreby sa pýši 30-ročnými skúsenosťami a na slovenskom trhu má stále miesto. Spolupráca s takýmito odborníkmi vás obohatí o odborné znalosti, tipy a triky pre efektívne fungovanie vo svete stavebníctva, pričom zvyšuje aj renomé vášho podnikania.

Zdroj fotiek: Freepik.com