• Home
  • Rady a tipy
  • Čo je produktová a reklamná fotografia, ako ich skĺbiť a aké je ich využitie?

Čo je produktová a reklamná fotografia, ako ich skĺbiť a aké je ich využitie?

By on 10 novembra, 2022 0 3341 Views

Aký je rozdiel medzi produktovou a reklamnou fotografiou? Na čo sa sústrediť a na čo si dať naopak pozor? Stačí na fotenie produktov telefón? Fotografia produktu je kľúčová pri oslovení zákazníka, tak sa pozrime na to najdôležitejšie.

Fotenie produktov pre e-shopové stránky je takmer nevyhnutné. Poďme si teda najprv definovať, čo to znamená produktová alebo reklamná fotografia.

Čo je to produktová fotografia?

Produktová fotografia sa pokúša čo najlepšie zachytiť daný produkt. Mala by verne zachytiť farbu, veľkostné pomery a štruktúru materiálu. Produktová fotografia by nám mala čo najlepšie nahradiť zážitok, aký by sme mali pri fyzickom kontakte s produktom. Je dobré verne zachytiť detaily v rôznych uhloch a na rôznom svetle aby mal zákazník reálnu predstavu o danom produkte.

Čo je reklamná fotografia?

Reklamná a produktová fotografia idú ruka v ruke, reklamná fotografia slúži zväčša ako doplnok tej produktovej. Jej úlohou je dodať produktu atmosféru, emóciu a pritiahnuť pozornosť potencionálneho zákazníka. Reklamná fotografia nemusí nutne zobrazovať produkt alebo službu, ale môže slúžiť k podpore značky a vytvoreniu pozitívneho postoja k produktu alebo k značke.

Ako fotiť reklamné fotky

Veľa ľudí si myslí, že fotiť znamená len stlačiť spúšť a dobré fotky vzniknú samé od seba. Nie je to ale tak. Ak si myslíte, že stačí telefón, budete sklamaný kvalitou. Nie je nutné si kupovať fotoaparát za desiatky tisíc Eur, ale je dobré zaobstarať si aspoň zrkadlovku. Je výhodné, aby objektív pre produktovú fotografiu bol typu shift, čo umožňuje jemné vysunutie a objektív potom “vidí” vyššie.

Dobrým fotografom sa človek nestane len tak. Tipy, ako na amatérske fotenie môžete nájsť tu. Fotiť reklamné fotky je však o niečo ťažšie. Pri reklamnom fotení treba dodržiavať niekoľko pravidiel, ako napríklad:

  • pravidlo tretín (rule of thirds)
  • zlatý rez (golden ratio)
  • symetria a vzory
  • výber hlavného motívu
  • vodiace línie
  • orámovanie scény

Pravidlo tretín

Toto pravidlo definoval George Field už v roku 1797. Cieľom je umiestniť predmety a oblasti záujmu do blízkosti jednej línie tak, aby bol obraz rozdelený na 3 rovnaké časti. Objekty potom umiestnite do priesečníkov tretinových línií. Fotografiu to urobí zaujímavejšou a živšou.

Zlatý rez

Zlatý rez označuje pomer o hodnote 1,618. Jedná sa o pomyselné rozdelenie snímku na 9 polí a do ich priesečníku umiestnite hlavný motív. Princíp je teda veľmi podobný ako pri pravidle tretín s dodržaním presného pomeru.

Uplatiť tieto pravidlá môžete aj pri fotografiách, ktoré boli odfotené už dávnejšie. Stačí fotografiu len správne orezať, aby ste dostali produkty tam, kam chcete.

Symetria a vzory

Opakujúce sa vzory pracujú s rytmikou a dodávajú záberu dynamiku. Náhle prerušenie rytmu pôsobí na diváka silným dojmom a pritiahne jeho pozornosť na miesto porušenia.

Hlavný motív

Aby ste dodali dôležitosť hlavnému motívu, môžete použiť rozostrenie a potlačiť rušivé prvky. Pri produktovej fotografií je zväčša lepšie, ak k žiadnemu rušeniu neprichádza. Pri reklamnej fotografií môžu prvky v pozadí dotvárať atmosféru, ktorú chcete u zákazníka vzbudiť.

Vodiace línie

Ak sa pozeráte na záber s výraznými líniami, váš pohľad ich podvedome nasleduje naprieč celou fotografiou. Tie môžu navádzať k ústrednému motívu fotografie a zaviesť tak pozornosť na produkt.

Orámovanie scény

Prirodzené orámovanie môže taktiež poslúžiť na upriamenie pozornosti na hlavný motív. Predovšetkým v exteriéri môžu poslúžiť listy, kmene stromov, kopce, vodná hladina alebo iné…

Tip: Kvalitnú fotografiu produktu môžete použiť ako potlač na tričko a pridať tak kreativitu vašej reklamnej kampani. 

Na čo si dať pozor

Pri fotení produktov veľmi záleží, čo je predmetom fotenia. Je dôležité to, o ako veľký produkt sa jedná, ako odráža svetlo, či môže stáť samostatne atď.… Nie je jednoduché správne zachytiť podstatu tak, aby produkt stále pôsobil reprezentatívne.

1.    Prvky, ktoré odrážajú svetlo

Často je náročné odfotiť napríklad produkty s rôznymi reflexnými prvkami. V prípade, že nefotíte produkt s reflexným prvkom, dajte si pozor, aby sa reflexné prvky na reklamnej fotografií nenachádzali a zbytočne fotenie nekomplikovali. Ak už takýto produkt fotíte, odporúčame fotenie na dobrom svetle bez blesku a s tienením.

2.    Tiene a svetlo

Tiene môžu na jednej strane skvele dotvárať atmosféru reklamnej fotografie na druhej strane môžu tiene na produktovej fotografií spôsobiť nejasnosti o vzhľade produktu. V prípade, že sú tiene príliš tmavé oproti zvyšku fotografie, môže pomôcť obyčajný biely papier, ktorý umiestnite za produkt.

 

Svetlo na fotenie môžete využiť, či už prirodzené alebo umelé. Pokiaľ fotíte v exteriéri prirodzene využijete denné svetlo. V interiéri ho však už nemusí byť dostatok a v tom prípade je dobré pomôcť si aj umelým osvetlením.

3.    Veľkosť produktu a fotenie z uhlov

Potencionálny kupca by mal mať po pohľade na produktovú fotografiu objektívnu predstavu o veľkosti výrobku. Pri fotení veľkých produktov, ako napríklad domáce rebriny, je dobré odfotiť ich aj s osobou, ktorá na nich cvičí. Zvýši to nielen atraktivitu danej fotky ale môže to pomáhať aj v iných fázach marketingu, nielen pri prezentácii produktov.

To isté platí aj pri menších produktoch. Predovšetkým pri detských produktoch je dobré, aby zákazníci mali predstavu pre ako veľké deti je hračka vhodná. Dieťa na fotografií elektrického autíčka môže naznačiť nielen veľkosť autíčka, ale aj vek, pre aké deti je autíčko vhodné.

Nie nadarmo sa hovorí – lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť.

4.    Výber pozadia

Papierové pozadie

Pri produktovej fotografií je často vhodné použiť jednoduché papierové pozadie, ktoré nie je rušivé. Dôležité je však, aby papier neodrážal svetlo, lebo to by bol problém. Nevýhodou je len samotný materiál, ktorý sa ľahko zašpiní a potom je nutné pozadie postupne odrezávať.

Polypropylénové pozadie

Polypropylénové pozadia sa používajú predovšetkým kvôli cene a trvanlivosti. Nevýhodou je polypropylénová textúra, ktorá je zvyčajne nevhodná pre produktovú fotografiu.

Vinylové pozadie

Vinylové pozadia sú ľahko umývateľné a textúra je takmer nepoznateľná od papierových. Sú však pomerne drahšie a preto ich nájdete prevažne u profesionálnych fotografov. Tieto pozadia sú veľmi vhodné pre produktovú fotografiu, pretože vytvárajú minimum reflexie a vynikajú stálosťou farieb.

Bavlené pozadie

Bavlnené pozadia vynikajú predovšetkým jednoduchosťou prepravovania, pretože ich môžete jednoducho zmotať. Po zašpinení je možné ich nechať vyčistiť a používať znova. Problémom je len krčivosť materiálu, preto je nutné ho žehliť a napínať.

Propagácia

Reklamné fotografie slúžia predovšetkým k propagácií produktu, ktorá je väčšinou nevyhnutná na úspešné fungovanie daného obchodu či podnikania. Pretože bez toho, aby sa ľudia o vašich produktoch dozvedeli, si ich jednoducho nekúpia.

Propagáciou sa produkt dostáva do povedomia potencionálnych zákazníkov. Je dobré, aby bol váš produkt nejakým spôsobom vidieť, či už v televizí alebo na ulici – to závisí od druhu produktov či služieb.

Výhodou kvalitných produktových fotografií je to, že sa dajú využiť pre široké spektrum marketingových aktivít. Je možné ich využiť aj napríklad pre také SEO služby, ktoré samo o sebe nepracujú s fotografiami a ani priamo nepropagujú jednotlivé produkty, no pomáha, rozšíriť vašu zákaznícku základňu, budovať dôveryhodnosť a kredibilitu. Preniknúť do online sveta sa môže zdať jednoduché, ale v skutočnosti je na trhu množstvo ľudí, ktorý doslova zápasia o monopolnú pozíciu. Propagácia hrá dnes veľmi dôležitú úlohu.

Propagácia v online priestore však môže byť ešte účinnejšia ak ju prepojíte s offline propagáciou. Či už pôjde o vyššie spomínané reklamné tričká, billboardy, na ktorých sa bude vynímať váš produkt, alebo vhodne umiestnené propagačné prospekty. V každom prípade aj pri offline propagácii sa nezaobídete bez produktovej fotografie.

Tipy a inšpirácie

Začať podnikať zväčša nebýva jednoduché. Vedieť odfotiť kvalitnú produktovú a reklamnú fotografiu je dôležitou súčasťou propagácie. Podnikanie má však aj množstvo iných úskalí a nástrah a rady k podnikaniu sú vždy užitočné. Nie každý z nás sa však na fotografovanie cíti či už po talentovej alebo časovej stránke.

V takom prípade je dobré si na fotenie niekoho najať. Profesionálne fotky produktov sú vec, do ktorej sa oplatí zainevstovať, ak vám záleží na prezentácií produktov. Profesionálne fotky sa cenovo odlišujú podľa toho, či je nutné fotiť ich v ateliéri, koľko rekvizít je potrebných a predovšetkým, koľko času to bude fotografa stáť.

Na druhej strane, profesionalne fotenie produktov nie je nutnosť a profesionálne fotky nemusia vždy byť tou jedinou možnosťou. Pri niektorých službách môžu byť užitočnejšie fotky z praxe – a tie si môžete niekedy vedieť odfotiť aj sami.

Napríklad ak ponúkate zatepľovacie služby, zákazník môže oveľa viac oceniť fotografie z praxe, ktoré mu prinesú dôveryhodnejšiu predstavu o tom, čo si kupuje – je pre neho lepšie ak názorne uvidí zatepľovacie možnosti budov na fotkách z praxe, ako keby sa pozeral len na samotné fotky produktov.

Preto nie je nutné, si hneď kupovať profesionálny set na fotenie produktov, stan na fotenie produktov alebo špecializovaný box na fotenie produktov. Je dôležité zhodnotiť svoje finančné možnosti vzhľadom na cenu produktovej fotografie. V prípade, že vás fotenie láka môžete navštíviť kurz produktovej fotografie.