- Home
- Rady a tipy
- Predaj handmade a remeselných výrobkov na trhoch a jarmokoch
Predaj handmade a remeselných výrobkov na trhoch a jarmokoch
Pritiahnite zástupy zvedavcov a spravte z nich spokojných zákazníkov. Naučíme vás, ako preraziť na trhoch a jarmokoch, kde vládne čulý konkurenčný boj. Odlíšiť sa môžete aj bez toho, aby ste na to minuli všetky svoje úspory. V trhovom predaji je viac psychológie než podnikateľskej dravosti.
Výhody trhov a jarmokov
Trhy a jarmoky prinášajú pre šikovných remeselníkov príležitosť odprezentovať svoju prácu pred potenciálnymi zákazníkmi. Ak všetko pôjde dobre, môžu ich byť počas jedného dňa stovky. Závisí to však od viacerých faktorov.
Jedným z nich je nepochybne počasie. Predaj v trhovom stánku je počasím priamo ovplyvnený. Nielenže musíte niektoré veci z pultu skryť, navyše k vám neprídu žiadni zákazníci.
Na druhú stranu, v slnečný deň okolo vášho stánku prejdú stovky, niekedy až tisícky ľudí. Záleží samozrejme na tom, kde váš stánok stojí. V centre trhoviska budú výsledky iné, ako na jeho periférii. Tak isto platí, že množstvo zákazníkov ovplyvňujú susedné stánky.
Handmade výrobky zrejme nepritiahnu želanú pozornosť, keď bude váš stánok učupený vedľa šiatra, v ktorom párik spotených gazdov pečie klobásy a restovanú cibuľku. Ľudia prirodzene tiahnu k jedlu. O to viac, čím je jeho vôňa intenzívnejšia.
Rolu v tom zohráva aj denná doba. V čase obeda sa u vás možno nikto nezastaví, ale akonáhle sa ľudia zasýtia, budete ich musieť od vašich výrobkov vyhadzovať vidlami.
Zdroj: freepik.com
Vašou vizitkou je vizitka
Prvou dobrou radou, ktorú vám dáme, je táto: vlastnoručne si vyrobte originálne vizitky. Nie jednu, ani dve. Je dosť možné, že časom ich budete potrebovať stovky. Prečo si ich teda nepripraviť naraz?
Predídete tak trápnej situácii, keď vám zákazník povie, ako rád by od vás znovu nakúpil a požiada vás o kontakt, no vy siahnete pod pult a žiadnu viziku nenájdete.
Fakt, že vizitka by mala byť od profesionála, je len mýtus. Nikoho neurazí, keď mu odovzdáte vlastnoručne vyrobenú vizitku. Dôležité je, že sú na nej uvedené všetky zásadné informácie. To, či je z najkvalitnejšieho kriedového papiera, je vedľajšie.
Vizitka dokonca nemusí byť spracovaná ani v počítači. Telefónne číslo a e-mail zvládnete napísať aj rukou. Pokiaľ zrovna neovládate krasopis, požiadajte niekoho, kto áno. Určite sa ich vo vašom okolí objaví niekoľko a budú nadmieru ochotní.
Zvoľte si štýl
Úspešný trhový stánok je taký, ktorý korešponduje s ponúkaným tovarom. Predávate sošky ručne maľovaných anjelikov? Vymaľujte svoj stánok v svetlých pastelových farbách. Ako ozdobu môžete použiť kvety alebo rozkošné závesy.
Iný prístup si pýta predaj podomácky vyrobených nožov, sklárskych výrobkov, obrazov, hudobných nástrojov.
TIP
Atraktívne a drahšie predmety umiestňujte na pulte vždy do predných radov. Efekt vyššej ceny potom odbúra averziu zákazníkov voči drahším, ale nie najdrahším predmetom.
Do čoho baliť tovar
Na trhovisku sa len zriedka stretnete so zákazníkom, ktorý by si so sebou priniesol igelitku alebo moderný batoh. Je preto na mieste premýšľať, v čom budete tovar zákazníkom odovzdávať.
Vzhľadom na to, že sa venujete výrobe remeselných výrobkov a používate na to s najväčšou pravdepodobnosťou prírodné materiály, bolo by do očí bijúce, keby ste sviečku z včelieho vosku odovzdali zákazníkovi v mikroténovom sáčku.
Namiesto plastových vrecúšok použite papierové, do ktorých nám kedysi rodičia balili olovrant. Sú lacné a šetrné k životnému prostrediu. Výhodou papierových vrecúšok je aj to, že na ne môžete fixkou napísať milé venovanie.
Určite ste si všimli, že s takouto personalizáciou prišiel reťazec kaviarní Starbucks. Neskôr to prevzali aj ďalšie podniky. Účinok takéhoto osobného venovania je obrovský.
Ľudia sa venovaním radi pochvália pred svojimi priateľmi a na sociálnych sieťach, čím vám neúmyselne robia reklamu. Okrem toho robí venovanie z vášho čisto profesionálneho vzťahu vzťah osobný.
Zákazníci, ktorým sa takouto cestou prihovoríte, sa k vám radi vrátia. Možno ani tak nie kvôli vašim produktom, ale kvôli vášmu prístupu. Milých slov si dnes s druhými ľuďmi vymeníme tak málo, že majú pre nás obrovskú hodnotu.
Zdroj: freepik.com
Hlavne s úsmevom
Základom úspešného obchodu nie je perfektná kvalita, ani najnižšia cena na trhu. Je to psychológia. Ľudia nakupujú tam, kde vedia, že sa dočkajú ústretového prístupu. Úsmev je predajcova najsilnejšia zbraň.
Neprenášajte na zákazníkov svoje strasti a problémy. Budú síce súcitne prikyvovať, ale v skutočnosti ich váš psychický stav nezaujíma o nič viac ako to, kam sa po nákupe pôjdu najesť. Zbytočným ponosovaním sa a nevrlým pohľadom docielite jedine to, že nakúpia v susednom stánku.
Záver
Slovenskí remeselníci sú aj naďalej „ohrozeným druhom”. Prenajať si miesto na trhu nie je žiadna veda. Náročnejšie je udržať si ho. Ponúknite okoloidúcim niečo, čo im nikto predtým nedal, a nemyslíme len originálne handmade výrobky. Dajte im dôvod, aby sa k vám vrátili. Vy najlepšie viete, ako na to.