Čo je dropshipping?

Avatar photo By on 6 novembra, 2022 0 21287 Views

V súčasnej dobe je zarábanie online na vzostupe. Jedným zo základných spôsobov, ako na internete zarobiť, je práve dropshipping. Ide o jednoduchý a veľmi výhodný obchodný model, ktorý je vytvorený pre e-shopy. Jeho veľkou prednosťou je, že na rozbeh nepotrebujete skoro žiadne peniaze a je vhodný pre každého, kto má aspoň trochu času. V článku si o tomto spôsobe zarábania povieme viac.

Základný princíp

Všeobecne známym faktom je, že ľudia čoraz častejšie nakupujú cez internet, kde je možné nájsť obrovské množstvo predajcov na jednom mieste. Vládne tu silné konkurenčné prostredie, a preto je už skoro pravidlom, že pri nákupe online dostaneme danú vec lacnejšie, než v kamennom obchode. V takomto prípade netreba hlavne nikam chodiť, takže sa šetrí čas, energia, a neraz i peniaze za dopravu.

Pokiaľ sa rozhodnete skúsiť aj druhú stranu, čiže byť ten, čo predáva, určite sa stretnete s termínom – dropshipping. Ide o formu obchodnej spolupráce medzi dvoma internetovými obchodmi. Jeden internetový obchod – dodávateľ – sa pritom považuje za poskytovateľa tovaru, čiže má sklad (tovar odosiela zákazníkovi). Druhý, hoci sklad nemá, predáva tovar, ktorý sa nachádza na sklade dodávateľa. Preklad do slovenčiny by mohol znamenať sprostredkovanie objednávky.

Vedeli ste, že…koncept dropshippingu vznikol v USA v 50. rokoch 20. storočia? Už v tom čase sa tu zakladali veľkosklady podobné dnešným fulfillment centrám, z ktorých doplňovali svoje zásoby distribútorské spoločnosti.

Ako to funguje?

Hneď na začiatku je nutné zohnať si dodávateľa – iný internetový obchod, ktorý vám umožní importovať jeho produkty na stránku vášho e-shopu. Najlepšie tak môžete urobiť pomocou XML feedu, ktorým si zabezpečíte, že budete môcť predávať tovar bez toho, aby ste ho museli mať na sklade.

Na vystavenej faktúre zákazníkovi pritom figuruje vaše obchodné meno. Nie ste teda iba obyčajným sprostredkovateľom predaja, ale tovar predávate ako svoj vlastný.

Princíp tohto typu predaja možno zhrnúť v nasledujúcich bodoch:

  • Ako vlastník e-shopu si nájdete a dohodnete sa s výrobcom/veľkoobchodom, ktorý umožňuje dropshipping.
  • Vyberiete si tovar, ktorý budete predávať.
  • Veľkoobchod vám poskytne XML feed, aby ste si tovar mohli importovať do svojho e-shopu. Zároveň vám zašle informáciu ohľadom ceny ponúkaného tovaru.
  • Zákazník uskutoční vo vašom e-shope objednávku.
  • Objednávku odošlete (napríklad e-mailom) do veľkoobchodu.
  • Tovar od veľkoobchodu kúpite za dohodnutú veľkoobchodnú cenu a odošle sa zákazníkovi.
  • Na zásielke budú uvedené údaje z vášho e-shopu, nie veľkoobchodu, ktorý ho odoslal.
  • Zákazník zaplatí za tovar priamo vám – maloobchodnú cenu. Váš zisk tvorí rozdiel medzi veľkoobchodnou a maloobchodnou cenou za tovar.
  • Nulové náklady za prevádzku skladu a pracovnú silu.

Zdroj: unsplash.com

XML Feed

Čo je to vlastne XML feed? Nie je to nič zložité, i keď je to veľmi dôležité, aby váš e-shop formou dropshippingu mohol fungovať. Ide o dátový súbor, ktorý obsahuje informácie o všetkých vašich produktoch z e-shopu. Väčšina e-shopových riešení vám dokonca XML feed vygeneruje automaticky. Budete ho potrebovať najmä pre vyhľadávače produktov.

E-shopy však nemusia XML feed iba generovať a niekam ho posielať. Môžu ich tiež spracovávať, napríklad v prípade automatických aktualizácií skladu podľa aktuálneho stavu na strane dodávateľa alebo pri hromadnom vytváraní produktov. Vyhnete sa tak zdĺhavej ručnej práci, pri ktorej môžete urobiť chybu, čím sa urýchli aj prenos informácií smerom ku zákazníkom.

XML feed môžete použiť aj pri inzercii ohľadom porovnávania tovaru, PPC reklamy, prípadne pre affiliate alebo zľavové portály.

Pre správne používanie tohto dátového súboru je však dôležité, aby dáta v ňom zodpovedali definovanej štruktúre (špecifikácii). Táto špecifikácia napríklad definuje, aké značky sa v súbore môžu objaviť, a aké dáta budú do nich patriť. Tieto jednotlivé informácie o tovare sa píšu v značkách – každá jedna predstavuje inú informáciu. Obsahuje napríklad názov produktu alebo názov výrobcu.

TIP:
Vytvárať alebo upravovať rôzne formáty XML feedu môžete aj bez pomoci programátorov, napríklad využívaním Mergada – vo webovom rozhraní dokáže previesť jeden feed na rôzne špecifikácie alebo ho upraviť. Pomocou tohto nástroja dokážete automatizovať väčšinu e-shopových úkonov a eliminovať prípadné ručné chyby.

Druhy dropshippingu

Vo všeobecnosti dropshipping rozlišujeme v závislosti od toho, či ide o veľkoobchodný alebo konsignačný sklad. V prvej variante máte potenciálne prístup k celej škále produktov veľkoobchodníka. Pokiaľ má ale predajca vo svojom internetovom obchode tovar, ktorý nie je vo veľkoobchodnom sklade k dispozícii, objednávka sa nedá uskutočniť.

V druhej variante veľkoobchodník nastaví pre online predajcu vlastnú skladovú plochu vo svojom centrálnom sklade, pričom jednotlivé položky tovaru sú vyhradené iba pre neho. Avšak, toto je často spojené s dodatočnými nákladmi alebo určitými povinnosťami pri nákupe. Ako protihodnotu maloobchodník ťaží z bezpečného dodania tovaru.

Medzi týmito variantmi ešte existujú rôzne modifikované formy. Napríklad, čínsky obchodníci hľadajú a kupujú výrobky pod menom svojich zákazníkov. Niektorí dokonca udržujú vlastný sklad výhradne pre príslušného zákazníka a zabezpečujú prepravu značkového tovaru. Ďalším modelom je nákup veľkého množstva tovaru a jeho outsourcing distribúcia do vybraného skladu v príslušnej krajine (napríklad Amazon).

Zdroj: unsplash.com

Ako začať?

Pokiaľ chcete byť vo svete obchodovania formou dropshippingu úspešní, mali by ste sa držať istých pravidiel. Pripravili sme pre vás stručný zoznam tých najdôležitejších:

  • Vyberte si odvetvie a produkty pre dropshipping – urobte si zoznam odvetví, ktoré máte radi. Z neho si potom vyberte jedno, ktoré je vám najbližšie, a o ktorom máte najviac informácií. Tieto informácie vám pomôžu vybrať vhodné produkty na predaj. Tento bod sa preto opiera hlavne o vaše preferencie. Každému je milšie niečo iné. Niekto sa vyzná v elektronike, niekto ďalší napríklad v oblečení.
  • Nájdite si spoľahlivého dodávateľa pre váš e-shop – veľa dodávateľov pre dropshipping sa nachádza v Ázii, ale dosť je ich aj v Európe. Najznámejší sú napríklad Alibaba, AliExpress, Oberloo či SaleHoo. Vyskúšať môžete napríklad aj platformu affilNet, kde nájdete zoznam dodávateľov.
  • Vytvorte si vlastný e-shop – existuje niekoľko platforiem elektronického obchodu. Vyskúšať môžete napríklad Woocommerce – bezplatný plugin vo WordPress. Veľmi obľúbený je aj Shopify, avšak v tomto prípade už ide o platenú platformu.
  • Aktívne si vyhľadávajte zákazníkov – na výber máte niekoľko spôsobov, ako prilákať potenciálnych zákazníkov. Efektívnym riešením sú napríklad google a facebook reklamy. Veľmi pomôže aj to, ak sa na sociálnych sieťach pridáte do správnych skupín. Napríklad v prípade, že sa rozhodnete predávať produkty súvisiace s gastronómiou, pridajte sa do skupiny, ktorá súvisí s varením. 

Zdroj: pexels.com

Výhody 

Najväčšou výhodou je, že vám odpadá už zmienená nutnosť držania skladových priestorov. V takom prípade nemáte náklady za vedenie skladu a šetríte čas strávený jeho prevádzkou. Môžete preto predávať tovar rozmanitého druhu, bez ohľadu na jeho veľkosť.

Ďalšou výhodou je skutočnosť, že pri dropshippingu nie ste obmedzení iba na podnikanie na jednom mieste. Môžete predávať z akéhokoľvek miesta na svete, stačí vám len stabilné pripojenie na internet. To isté platí aj pre vašich zákazníkov.

Celý dropshippingový obchod je možné zriadiť lacno a rýchlo. V podstate od vzniku nápadu až po jeho realizáciu, ak sa do toho vložíte, uplynie iba pár dní. Stačí vám iba kvalitný dodávateľ, pričom predávať môžete aj na aukčných alebo inzertných portáloch. Samozrejmosťou je tiež možnosť nakúpiť tovar v menšom množstve, pričom platíte iba za tovar, ktorý si váš zákazník objednal, a z ktorého budete mať zisk.

Nevýhody

Jednou z nevýhod je fakt, že momentálne je na slovenskom trhu pomerne malé množstvo kvalitných dodávateľov. Bez zahraničného dodávateľa sa zrejme nezaobídete. Na druhú stranu, pri zahraničných dodávateľoch je naozaj z čoho vyberať. Avšak dávajte si pozor, aby ste nenarazili na podvodníka, preto si každého radšej preverte.

Myslite tiež na to, že nebudete mať možnosť ovplyvniť obsah a balenie zásielky. Je preto dobrým nápadom nájsť si takého dodávateľa, ktorý vám umožní použiť na balíkoch vaše logo – kvôli budovaniu vašej značky. Zároveň si musíte dávať pozor na ceny poštovného, prípadne aj iné poplatky, ktoré si môže dodávateľ účtovať. Pochopiteľne, od dodávateľa závisí aj doba dodania tovaru.

Rovnako tu existuje aj riziko, že zákazník zruší svoju objednávku alebo tovar vráti. V takom prípade máte tovar už zakúpený a je teda váš. Náklady na jeho zakúpenie vám nebudú vrátené. Samozrejme, v spolupráci s dodávateľom riešite aj prípadnú reklamáciu.

TIP:
Okrem nákladov na zakúpenie tovaru pre zákazníka budete zrejme potrebovať peniaze najmä v spojitosti so založením e-shopu. Pamätajte napríklad, že každý e-shop potrebuje mať vypracovanú ochranu osobných údajov – GDPR. Najlepším riešením je tento dokument dať vypracovať odborníkovi. Aj za najmenšie pochybenie v tomto smere vám totiž hrozí pokuta.

Záver

Ako vidno z článku, samotné dropshippingové obchodovanie je pomerne jednoduché, či už v súvislosti s jeho spustením alebo prevádzkou. Avšak to najdôležitejšie, na čo treba pamätať, je výber spoľahlivého dodávateľa. Preverte si najmä jeho obchodné podmienky a všetky poplatky (poštovné, balné…)Myslite aj na dodaciu lehotu tovaru. Vyhnete sa tak prípadným nepríjemným prekvapeniam v spojitosti s dodávkou tovaru alebo reklamáciami. Nie každý dodávateľ je totiž kvalitný alebo pre vás výhodný.