- Home
- Rady a tipy
- 10 tipov pre dobrý internetový obchod
10 tipov pre dobrý internetový obchod
Prevádzkujete internetový obchod? Čo by mal obsahovať dobrý e-shop? Aké údaje by ste mali uvádzať v internetovom obchode?
Založiť si internetový obchod je dnes otázkou jedného víkendu. Stačí si zaregistrovať vlastnú doménu, nahodiť niektoré z platených alebo zdarma riešení a môžete začať predávať. Dobrý internetový obchod by mal spĺňať viacero podmienok. V nasledujúcom článku si predstavíme 11 tipov, ktoré by vášmu internetovému obchodu nemali chýbať.
1. Informácie o produkte
Uvádzajte čo najviac informácií o produkte. Čo najpodrobnejšie popíšte jeho vlastnosti, použitie a výhody. Dajte zákazníkovi čo najviac informácií, aby sa vedel správne rozhodnúť. Zákazník sa môže rozhodnúť pre kúpu vo vašom internetovom obchode aj preto, že práve váš e-shop mu poskytol najpodrobnejšie informácie. Ak je to možné, pridajte aj video, v ktorom zákazníci uvidia produkt v akcii alebo ako sa inštaluje, prípadne dobrú video recenziu.
2. Produktové fotografie
Ku každému produktu uveďte jeho fotografiu. Nepredávajte produkty bez ich fotografií. Zákazník musí vidieť, ako produkt vyzerá.
Uverejňujte kvalitné fotografie, ktoré získate od výrobcu alebo distribútora. Vyhnite sa nekvalitným fotografiám. Fotografie predávajú – ak nemáte k dispozícii žiadnu fotku, bude musieť stačiť aj vlastná fotografia.
K produktu umiestnite viacero fotografií – pokiaľ možno aj také, ktoré znázorňujú ako sa produkt používa. Fotografie by sa mali dať zväčšiť, aby si zákazník mohol pozrieť čo najviac detailov.
3. Parametre produktov
K produktom uvádzajte aj súhrn parametrov produktov, napr. výška, šírka, hmotnosť, farba atď. Zákazník sa tak lepšie a rýchlejšie zorientuje a môže si jednoduchšie porovnať produkty.
4. Odporúčania
Máte dobré referencie od zákazníkov? Boli zákazníci s vašimi produktmi spokojní? Boli zákazníci spokojní s vybavením objednávky? Zverejnite tieto pozitívne skúsenosti vo vašom e-shope. Pozitívne referencie vyvolávajú v zákazníkovi dôveru.
5. Možnosť tlače
Veľakrát si zákazníci chcú informácie o produkte vytlačiť a rozhodnúť sa pre kúpu neskôr. Mnohé internetové obchody na túto možnosť nemyslia a nie je možné pohodlne vytlačiť stránku s informáciami o produkte (vytlačí sa spolu s ovládacími prvkami a samotný text sa nezmestí na stránku). Upravte váš internetový obchod tak, aby sa stránka o produkte dala jednoducho vytlačiť tak, by obsahovala len informácie o produkte bez zbytočného balastu.
6. Kontaktné informácie
Nezabudnite na stránke uviesť kontaktné informácie. Tie musia obsahovať nielen zákonom stanovené údaje (pozrite článok Čo musí obsahovať firemná webstránka), ale mali by ste tam uviesť aj miesto, kde vás zákazníci nájdu osobne, kde môžu reklamovať tovar, kam sa môžu obrátiť v prípade otázok. Ak takéto miesto nemáte (ak podnikáte z domu), tak uveďte na stránke, že produkty sa dajú objednať len cez internet.
Kontaktné informácie – infolinku alebo email, kde môžu zákazníci získať ďalšie informácie o produktoch a svojich objednávkach, uvádzajte na všetkých stránkach internetového obchodu, nielen na podstránke s kontaktmi.
7. Obchodné podmienky
V internetovom obchode vždy uveďte obchodné podmienky. Tieto obchodné podmienky by si mal prečítať každý zákazník, takže najlepšie je, ak sa v procese objednávky zobrazí zákazníkovi zaškrtávacia voľba, ktorou označí, že si obchodné podmienky prečítal (avšak nesmiete od zákazníka vyžadovať ich súhlas). V obchodných podmienkach nesmiete zabudnúť na reklamačný poriadok či záručnú dobu, a tiež by ste mali zákazníkov informovať aj o cookies. Prečítajte si, čo musia obsahovať obchodné podmienky v e-shope.
8. Registrácia zákazníka
Pri registrácii nového zákazníka od neho vyžadujte len minimálne údaje, t.j. meno, adresu dodania tovaru, fakturačnú adresu (ak je iná od dodacej), e-mail a telefónne číslo. Nenúťte zákazníka vypisovať zbytočné položky. Telefónny kontakt je dôležitý – niekedy sa môže stať, že e-mailová adresa zákazníka je nedostupná (schránka je plná, zrušená, zákazník urobil preklep) a potom je telefón jedinou možnosťou ako kontaktovať zákazníka v prípade doplňujúcich informácií alebo zmene objednávky.
Nezabudnite na zákon o ochrane osobných údajov – nech váš systém upozorní zákazníka (napríklad pri registrácii) na to, ako budete nakladať s jeho osobnými údajmi. Túto informáciu zahrňte aj do obchodných podmienok.
9. Dodacie a platobné podmienky
Uveďte v obchode dodacie podmienky a cenu dopravy. To znamená, kedy môže zákazník očakávať tovar doma, akým spôsobom odosielate produkty, aké formy dopravy ponúkate (kuriérom, poštou, osobný odber a pod.) a koľko stoja.
Takisto uveďte platobné podmienky – ako môžu zákazníci zaplatiť za dodanie tovaru – na dobierku, platba v hotovosti pri prebratí tovaru, platobnou kartou online alebo kartou pri osobnom vyzdvihnutí a pod.
Tieto informácie by mali byť dostupné v menu na každej stránke obchodu, nielen pri potvrdení objednávky.
10. Dostupnosť produktov
Uvádzajte pravdivú informáciu o dostupnosti produktov. Nepíšte, že produkt je u vás skladom pripravený na odoslanie, ak to tak v skutočnosti nie je. Nič tak neodradí zákazníka, ktorý si objedná produkt „pripravený na odoslanie“ a vzápätí po objednávke sa dozvie, že tovar bude v skutočnosti k dispozícii až o dva týždne. Neuvádzajte, že tovar „je na sklade“ a pritom je v skutočnosti ešte len na sklade u dodávateľa. Mimochodom, považuje sa to za nekalú obchodnú praktiku a Slovenská obchodná inšpekcia to trestá pokutami.