• Home
  • Povinnosti
  • Aké podmienky treba splniť pri zamestnávaní zamestnancov zo zahraničia?

Aké podmienky treba splniť pri zamestnávaní zamestnancov zo zahraničia?

By on 15 októbra, 2024 0 32 Views

Zamestnávanie ľudí zo zahraničia môže znieť ako skvelá príležitosť na diverzifikáciu talentov, zlepšenie inovácií a (priznajme si) občas aj na získanie lacnejšej pracovnej sily. Avšak, ak si podnikateľ myslí, že zamestnávanie cudzincov je rovnako jednoduché ako objednanie pizze, môže byť nemilo prekvapený. Zamestnávanie zahraničných pracovníkov si totiž vyžaduje splnenie viacerých špecifických podmienok, ktoré sa môžu prípad od prípadu líšiť. 

Povolenie na pobyt a prácu, pretože víza na dovolenku nestačia

Ak chce podnikateľ zamestnať človeka z krajiny mimo Európskej únie, musí sa pripraviť na byrokratickú misiu. Zamestnanec bude potrebovať povolenie na pobyt a prácu. Na Slovensku je najčastejšie používaný jednotný typ povolenia, tzv. „modrá karta“, ktorý mu umožňuje žiť a pracovať v krajine. 

Pre získanie povolenia však musí byť pozícia, na ktorú je zamestnanec prijatý, v súlade s potrebami trhu práce, čo znamená, že podnikateľ musí preukázať, že na danú pozíciu nenašiel vhodného kandidáta z EÚ. 

Proces nadobudnutia súhlasu môže trvať niekoľko mesiacov, takže ak si budúci zamestnávateľ myslí, že všetko vybaví „na poslednú chvíľu“, radšej nech počíta s plánom B. Prípadne sa v tomto smere obráti na profesionálnu personálnu agentúru, ktorá už tieto veci pri výbere a ponuke vhodných zamestnancov zo zahraničia dávno vyriešila. 

Ak podnikateľ zamestnáva zahraničných pracovníkov na sezónne práce, pravidlá sa trochu líšia. Povolenia sú zjednodušené, no stále platí povinnosť zaregistrovať pracovníkov na úrade práce a zabezpečiť im legálne postavenie počas dočasného pobytu.

Hlásenie voľného pracovného miesta

Pred prijatím zahraničného pracovníka mimo EÚ musí podnikateľ zverejniť voľné pracovné miesto na úrade práce, a to aspoň na 20 pracovných dní. Tým sa dáva šanca domácim záujemcom reagovať na ponuku. Ak do tej doby nenájde vhodného slovenského zamestnanca, môže začať riešiť otázku zahraničného pracovníka. Takýto prístup má zmysel, pretože posilňuje domáci pracovný trh, no zároveň umožňuje otvoriť dvere pre talent z cudziny.

Daňové a zdravotné povinnosti

Bez ohľadu na to, či podnikateľ zamestnáva Slováka, Švéda alebo Somálčana, daniam a odvodom sa nevyhne. Zamestnanci zo zahraničia podliehajú tým istým pravidlám ako domáci. To znamená, že podnikateľ musí registrovať zamestnanca na príslušných úradoch a zabezpečiť odvádzanie sociálnych a zdravotných odvodov. 

Pre zamestnancov z EÚ to väčšinou znamená len pár administratívnych úkonov, avšak pri zamestnancoch z krajín mimo EÚ treba myslieť na špecifické zmluvy medzi Slovenskom a domovskou krajinou zamestnanca. A áno, niektoré krajiny majú so Slovenskom daňové zmluvy, ktoré chránia zamestnanca pred dvojitým zdanením, čo je pre nich dobrá správa! Pre vás, ak sa v tom nevyznáte, možno skôr dôvod, zvážiť prítomnosť pracovného práva znalého právnika

Jazyková bariéra

Jazyková bariéra môže byť pre podnikateľov výzvou, ktorá sa ale dá prekonať. Ak zamestnanec nemá základnú znalosť slovenčiny, niektoré dokumenty a zmluvy musia byť preložené do jazyka, ktorému rozumie. Rovnako je dôležité mať na pamäti, že pracovné prostredie, kde nie všetci zamestnanci hovoria rovnakým jazykom, môže spôsobiť komunikačné problémy. Diverzita v tímoch však vedie zároveň k vyššej kreativite a inováciám, čo v konečnom dôsledku podnikateľovi prináša úžitok.

 

Zdroj obrázka: Anela Ramba/peopleimages.com/adobe.stock.com